Publisert 09.09.2020
Hva skal til for å lykkes med salg av jakt og jaktopplevelser i Norge? En ny rapport fra NINA oppsummerer muligheter og utfordringer som ligger i tilrettelegging av jakt som opplevelsesprodukt.
– Salg av jakt og viltkjøtt åpner for næringsutvikling, arbeidsplasser og inntektsmuligheter i distriktene, men er langt fra noen gullgruve slik det drives i dag. Samtidig som etterspørselen etter jakt er stor, er både et høyt kostnadsnivå og regelverket en utfordring. I dag satser derfor de fleste jakttilbydere på enklere former for tilrettelegging, sier Oddgeir Andersen, forsker i NINA.
NINA har utarbeidet en rapport på oppdrag fra Innovasjon Norge som oppsummerer muligheter og utfordringer som ligger i tilrettelegging av jakt som opplevelsesprodukt. Prosjektet er et ledd i oppfølgingen av Landbruks- og matdepartementets (LMD) handlingsplan for næringsutvikling basert på høstbare viltressurser.
Gjennom en omfattende litteraturgjennomgang og intervjuer og fokusgrupper med aktører fra ulike deler av næringen, beskriver rapporten hva som skal til for å lykkes med en satsing på jakt og jaktopplevelser i Norge.
Resultatene viser at mens de nasjonale føringene legger opp til at initiativet skal skje på grunneiernivå stiller mange grunneiere seg avventende til en større satsing i møte med en rekke barrierer. De siste årene har vi også sett en nedrigging av kompetanse og kapasitet i næringsorganisasjonene, og begrenset satsing på utmarksnæring.
– En mulig strategi kan være at myndighetene tydeligere stimulerer grunneiere til å gjøre en slik satsing. Det kan gjøres ved hjelp av en rekke offentlige virkemidler som gunstige tilskuddsordninger, fradragsmuligheter på investeringer, og forenkling av regelverk.
I rapporten foreslås en rekke tiltak rettet mot rettighetshavere, virkemiddelapparatet og offentlige myndigheter:
Rettighetshavere og jakttilbydere
Lovverket
Offentlige myndigheter og virkemiddelapparatet
Faglig veiledning/kompetanseheving
Les rapporten: Andersen, O. & Aas, Ø. 2020. Jakt som næringsvei. Muligheter og utfordringer. NINA Rapport 1842. Norsk institutt for naturforskning.
Kontakt:
Oddgeir Andersen
Øystein Aas
Tweet Motta nyhetsbrev fra nina