Natur i by

Frognerparken. Foto: Zofie Cimburova / NINA.

Natur i by

NINA har et tverrfaglig forskningsmiljø som forsker på natur i by. Vi arbeider blant annet med å kartlegge og verdsette naturgoder i by, og vi utvikler naturregnskap for byer.

Å ta vare på naturen i byene er like viktig for menneskene som bor i byene som for naturmangfoldet. Mer enn halvparten av verdens befolkning bor nå i byer og innen 2050 vil andelen ha steget til to tredeler. Samtidig står byer – og mennesker som bor i byene – overfor mange problemer forårsaket av urbanisering og klimaendringer – for eksempel økt luftforurensning, hetebølger, ekstrem nedbør og helseproblemer grunnet blant annet manglende tilgang til grøntområder.

Forskninger viser at grøntområder, trær og annen natur i og rundt byer er ekstremt viktig for å håndtere disse utfordringene. Naturen er viktig for trivsel og helse, og bidrar med mange viktige naturgoder, som å rense lufta, redusere støy, dempe flom, minske helserisikoen ved hetebølger og være levested for pollinerende insekter.

Steder med bytrær var inntil 10 grader kjøligere enn steder med asfalt under Oslos hetebølge sommeren 2018!

For innbyggere som ikke har mulighet til å dra til andre steder for å oppleve natur, kan nærnaturen og natur rundt byer være «grønne tilfluktsrom», for eksempel i perioder med pandemier.

PUBLIKASJONER:

En nyutviklet klimatjeneste gir oss informasjon om hvordan sårbarhet og eksponering for klimaendringer kan endres i framtiden, og gjør det mulig for kommuner å vurdere om dagens klimatilpasning er tilstrekkelig.

Nytt verktøy for å håndtere klimarisiko i norske kommuner
Tekst: Trine Hay Setsaas. Publisert: 27 mai 2025

Atnaelva nær Rondane. Foto: Shutterstock

Etter hvert som de negative effektene av klimaendringer forventes å øke, er det også et økende behov om mer informasjon om framtidige klimascenarier – avgjørende for å styrke beredskapen i norske kommuner. Jan Ketil Rød ved Norsk institutt for naturforskning (NINA) har ledet utviklingen av en ny klimatjeneste som er laget for å overvåke klimarisiko i norske kommuner, på oppdrag fra Norsk forskningssenter for bærekraftig klimatilpasning (Noradapt).

«Dette er et viktig steg mot å gi beslutningstakere helhetlige klimatjenester som inkluderer alle de fire faktorene i klimarisiko», sier Rød.

Innføring av respons som risikofaktor

Tidligere har lokale klimatjenester kun fokusert på framtidige klimaforhold, og dermed bare tatt for seg trusselen som klimaendringene utgjør. FNs klimapanel (IPCC) har imidlertid nylig utvidet sitt risikorammeverk fra tre faktorer (fare – sårbarhet – eksponering) til å inkludere en fjerde: respons. Respons betyr at dersom tiltakene for å redusere klimarisiko ikke er tilstrekkelige, vil risikoen enten øke eller i beste fall reduseres mindre enn forventet.

Klimatjenesten som er utviklet i dette prosjektet gir informasjon om alle de fire risikofaktorene i IPCCs rammeverk, inkludert respons. Tilgjengelige data med tilstrekkelig geografisk dekning og oppløsning er benyttet for å etablere et sett med indikatorer som representerer de viktigste egenskapene ved de fire faktorene.

«Vi mener det er avgjørende at kommuner og andre aktører får informasjon ikke bare om hvordan klimaet kan endre seg, men også om hvordan samfunnets sårbarhet og eksponering kan utvikle seg – og hvordan dette vil påvirke kommunen dersom de nåværende responsene forblir uendret», sier Rød.

Integrert i kommunale beredskapsprosesser

Noradapt oppdaterer klimatjenesten årlig, og den er gjort tilgjengelig for kommunene gjennom en interaktiv StoryMap-applikasjon med grafikk og illustrative eksempler.

Regionale myndigheter i fylkene Nordland og Troms har allerede bestilt spesifikke regionale analyser basert på denne nasjonale klimatjenesten, og har utviklet håndbøker for å veilede fylkeskommunene i hvordan de kan gjennomføre detaljerte klimarisikoanalyser – både for offentlig og privat virksomhet.

«Vi har nå som mål å bruke IPCC-rammeverket til også å omfatte naturrisiko, og utvikler metoder for å kombinere klimarisiko og naturrisiko i felles vurderinger», avslutter Rød.

Les artikkelen her: Towards a holistic climate service: Addressing all four climate risk determinants

Kontakt: Jan Ketil Rød

Skriv ut

Naturgoder – naturens egne tjenester

Naturgoder, som også kalles økosystemtjenester, er et samlebegrep på alle varer og tjenester fra økosystemer som vi mennesker daglig drar nytte av. Vi grupperer naturgodene i regulerende tjenester (f.eks. temperaturregulering og flomdemping), kunnskaps- og opplevelsestjenester (også kalt «kulturelle», f.eks. estetikk og muligheter for friluftsliv), forsynende tjenester (f.eks. mat og tømmer) og støttende tjenester (f.eks. levested for arter).

Selv om den teknologiske utviklingen har resultert i urbane samfunn som tilsynelatende er løsrevet fra naturen og økosystemene i og omkring byene, har vi i byene stort behov for – og nytte av – økosystemtjenester. Mange av behovene dekkes gjennom «import» av naturgoder fra landskapet rundt byene og handel av varer fra andre land. Samtidig kan vi også få mye naturgoder inn i byene – urbane økosystemtjenester. Ved å bevare og restaurere naturgoder i urbane områder kan vi redusere byenes økologiske fotavtrykk, samtidig som vi bedrer innbyggernes helse og livskvalitet. Det gir oss mer robuste byer, som for eksempel er bedre rustet til å tåle mer ekstremvær. 


Basert på Gómez-Baggethun et al. (2013)

Naturgoder og byplanlegging

Naturgoder kan være et nyttig begrep i byplanlegging av mange ulike grunner

  • Å sette navn på bynaturgoder kan øke innbyggernes bevissthet om naturens betydning for deres hverdag. Se for eksempel logoer over økosystemtjenester som Bymiljøetaten har laget for å øke bevissthet om verdien av bynatur i Oslo. NINA deltar i internasjonalt arbeid med å utvikle begreper og metoder for å synliggjøre verdimangfold fra norsk natur, også i byer. Se eksempel fra Verdiutredningen.
  • Å kartlegge og kvantifisere bynaturgoder kan hjelpe å planlegge for urban natur der den trengs mest. Fysisk kvantifisering av naturgoder oppfordrer byplanleggere til å sidestille grønn og grå infrastruktur når de skal disponere arealer i reguleringsplaner. Grå infrastruktur er bygget ofte for å oppfylle én bestemt funksjon, for eksempel en grøft for å ta unna vann fra tette flater. Men det samme kan en bekk eller permeable flater med vegetasjon, samtidig som de har mange andre funksjoner (f.eks. bidra til trivsel og å være leveområde for arter). NINA har laget kart over naturgoder i Oslo og samlet dem i et Bynaturatlas (lenke til atlaset). Les artikkel om Bynaturatlas. Kart over økosystemtjenester har NINA for eksempel brukt til å lage verktøy for lokalisering av grønne tak som innspill til Handlingsplan for Grønne Tak, og nyplanting av bytrær som støtte til OsloTrær. Les artikkel om verktøy for lokalisering av grønne tak. Kartlegging og fysisk modellering er også grunnlaget for bynaturregnskap (mer om det nedenfor).
  • Å sette verdi (økonomisk, sosial, helse) på bynaturgoder kan bidra til å bringe dem på banen politisk. Verdisetting av bynaturgoder kan bidra til konsekvensvurdering av arealplaner ved å konkretisere kostnadene av nedbygging av grøntarealer i og rundt byggesonen, eventuelt veid opp mot de økonomiske fordelene med fortetting eller utvidelse av byggesonen. Verdsetting kan hjelpe med å uforme økonomiske virkemidler, for eksempel for en overvannsavgift for å finansiere bynatur som en del av klimatilpasning (lenke til verktøyet). Les mer om beregningsmodellen for overvannsgebyr. Verdsetting kan bidra til mer komplett beregning av erstatningsverdier for skade på bynatur, der man tar høyde for regulerende økosystemtjenester, for eksempel fra bytrær.

Bynaturen inn i regnskapet

Selv om også naturen innenfor byens grenser er viktig for en velfungerende by, tas den som regel ikke med i kommunale etaters regnskap som legges til grunn for tiltak. Noen kommuner lager nå grøntregnskap med beregninger av endring i faktisk grønt, både i offentlige parker og på private nærings- og boligtomter. NINA bygger videre på fysiske grøntregnskap ved å regne på hva endringene betyr for levering av økosystemtjenester til byens innbyggere, og hvordan den økonomiske verdien av dette endres over tid. Grøntregnskap har også som mål å synliggjøre merkostnader kommunale tjenester har over tid med tap av bynatur, evt. gevinstene ved grønn samfunnsberedskap – investering i naturbaserte løsninger for klimatilpasning og håndtering av fremtidig naturrisiko. NINA har bl.a. bistått FN og SSB med veiledning for urbant økosystemregnskap.


PROSJEKTER

Urban EA

Naturregnskap for norske byer

OpenNESS

Verdisetting av urbane naturgoder

SELINA

Bedre modeller for økosystemtjenester

Pollinatortiltak Porsgrunn

Etablering av blomsterenger og reirplasser for pollinatorer i by

TREKRONER

Økonomisk verdsetting av naturgoder fra bytrær

SPARE

Planlegging for overvann, naturmangfold og rekreasjon

PLANET4B

Inkludering av diskriminerte samfunnsgrupper i naturforvaltning

VI JOBBER MED NATUR I BYER

Norsk institutt for naturforskning

NINA er en uavhengig stiftelse som forsker på natur og samspillet natur – samfunn.
Følg oss på: