Nyheter

 

Lysskye fugler?

Publisert: 24. februar 2014
Tekst: Camilla Næss

I motsetning til oss kan fugler oppfatte UV-lys. I et pilotprosjekt på Smøla skal forskere fra NINA undersøke om UV-lys kan redusere faren for at fugler kolliderer med vindturbiner.

Lysskye fugler?
Kan UV-lys endre fuglers flygemønster? Ved hjelp av fugleradaren kan forskerne kartlegge fuglenes bevegelser, og se i hvilken grad de reagerer på den ekstra belysningen. Foto © Øyvind Hamre/NINA

Det satses stort på vindkraft som grønn energi i Norge og resten av verden i dag. Vind som fornybar energikilde vil på sikt kunne redusere utslipp fra olje og gass, men også satsingen på vindkraft påvirker miljøet. En bærekraftig vindkraftutbygging krever at vi utvikler løsninger som i størst mulig grad reduserer de negative miljøvirkningene.

På Smøla gjennomføres nå et pilotprosjekt som tester slike nye løsninger. Med sine 68 vindmøller er Smøla vindpark Norges største vindkraftverk, og har en samlet kapasitet på 150 MW. Til tross for at vindturbinene ruver i landskapet er de på langt nær like synlig for alle. Hvert år dør fugler i møtet med rotorblader og turbintårn. Nå tester forskere og industrien sammen ut tiltak som skal redusere kollisjonsfaren. Første del av prosjektet startet i fjor sommer, da flere av vindturbinene i Smøla vindkraftverk ble malt delvis svarte.

 

UV-lys

–Svartmalingen er naturlig nok mest effektiv på dagtid. Derfor skal vi nå teste ut om UV-lys kan være avskrekkende for fugl i skumringen eller nattestid, sier Roel May, forsker i NINA.

Han er FOU-leder for INTACT prosjektet og har jobbet med fugl og vindkraft i mange år, og spesielt med studier knyttet til Smøla vindkraftverk.

– Fordi UV-lys er usynlig for mennesker vil det ikke utgjøre et sjenerende element for lokalbefolkningen. Fugler kan derimot oppfatte lys innenfor UV-spekteret. Nå skal vi teste ut om fuglene reagerer på dette lyset, og i tilfelle, i hvilken grad de endrer atferd og flygemønster.

Selve forsøket vil foregå utenfor vindparken, ved Veiholmen på Smøla. Her skal forskerne montere to UV-lamper som lyser oppover med to forskjellige bølgelengder innenfor UV-spekteret.

– Ved hjelp av en spesiell radar registrerer vi om fuglene unngår å fly gjennom luftrommet som er opplyst av UV-lampene, sier Øyvind Hamre, avdelingsingeniør i NINA.

–Med fugleradaren kan vi overvåke fugl over større områder gjennom hele året, døgnet rundt, i all slags vær – og med stor nøyaktighet. I løpet av to måneder vil vi samle inn informasjon om fuglenes atferd. Dersom det viser seg at fuglene faktisk styrer unna UV-belysningen er det et klart tegn på at dette virker, sier Hamre.

I så fall kan UV-lys være et aktuelt tiltak for å redusere fuglekollisjoner i vindparker. Neste steg kan da bli å konstruere et slags «UV-stengsel» som kan gjerde inn vindturbiner og installasjoner som representerer en fare for fugler.

 

Pilotprosjekt på Smøla

Prosjektet er unikt i internasjonal sammenheng og det er sannsynligvis første gang noen tester effektene av UV-lys på fugler under slike forhold. Forskningen vil ha viktig overføringsverdi til andre landbaserte vindkraftverk. Det er også sannsynlig at resultatene fra prosjektet kan anvendes på tilsvarende problemstillinger for offshore vindkraft.

–Kunnskapen vi får herfra vil dermed være et viktig bidrag til utvikling av innovative tiltak som reduserer kollisjonsfaren med vindturbiner for fugl, konkluderer May.

Fakta om prosjektet INTACT

Varighet: 2013-2016
Totalt budsjett: ca. 10 mill., hvorav ca. 3,9 mill. er midler fra Norges Forskningsråd
Sted: Smøla Vindpark, Smøla, Møre og Romsdal
Deltagere: Statkraft, Vattenfall, Statoil, TrønderEnergi Kraft, Energi Norge, Norsk institutt for naturforskning, Norges vassdrags- og energidirektorat, Miljødirektoratet (observatør), Norges Forskningsråd

INTACT skal undersøke effekten av utvalgte tiltak for å redusere konflikter mellom fugl og vindturbiner. INTACT er et samarbeid mellom bransje, forskning og forvaltning. Energi Norge er prosjekteier med Statkraft som prosjektkoordinator og Norsk institutt for naturforskning (NINA) som FoU-leder.

Som del av INTACT-prosjektet ønsker vi å teste effekten av UV-belysning for å redusere kollisjoner mellom fugler og vindturbiner.
Norsk institutt for naturforskning (NINA) har fått tillatelse fra Luftfartstilsynet til undersøkelsene og uttestingen av UV-lyset.

Forsøket er planlagt utført i perioden 1. mars til 31. mai 2014 i nærheten av Veiholmen på Smøla. UV-lampene monteres på en 2,5 – 3 m. høy mast og vil lyse rett oppover, utenfor rekkevidde for folk eller dyr.

UV-lampene lyser med to forskjellige bølgelengder innenfor UV-spekteret (365nm og 400nm), i skumringen, om natten, og på morgenkvisten.

Teknisk ansvarlig: Øyvind Hamre, oyvind.hamre@nina.no
Prosjektkoordinator: Bjørn Iuell, bjorn.iuell@statkraft.com

 

 

Skriv ut
Søk etter nyheter
Nyhetsarkiv

Archive

Norsk institutt for naturforskning

NINA er en uavhengig stiftelse som forsker på natur og samspillet natur – samfunn.
Følg oss på: