Nye funn fra viltovergangen ved Lersbakken på E6 i Trondheim gir verdifull innsikt i om viltpassasjer virker til sin hensikt.
Viltbro over E6 ved Lersbakken utenfor Trondheim. Foto: Trondheim Kommune
Bygging av store infrastrukturprosjekter, som motorveier, skaper betydelige barrierer og deler opp leveområdene for mange av våre viltarter.
Viltoverganger anses som et effektivt tiltak for å gjenopprette forbindelsen mellom leveområder og dermed redusere antallet viltpåkjørsler
«Ved å finne ut mer om hvordan dyrelivet reagerer på avbøtende tiltak som viltoverganger, kan vi bidra til bedre og mer målrettet naturforvaltning når infrastruktur skal bygges ut. », sier Lars Rød-Eriksen, forsker ved Norsk Institutt for Naturforskning (NINA).
Overvåking av viltarters bruk av Lersbakken viltovergang
Da E6 mellom Tillerbyen og Melhus utenfor Trondheim skulle utvides til firefelts motorvei ble det samtidig etablert en viltovergang ved Lersbakken.
For å finne ut om elg, rådyr, hjort, rev og andre viltarter faktisk tok i bruk overgangen, monterte forskere fra NINA viltkameraer som fanget opp alle dyr som brukte overgangen i løpet av en drøy toårsperiode.
Et viktig bidrag til habitat-tilknytning
Forskerne registrerte over 3.500 dyrekryssinger i løpet av overvåkingsperioden. Rådyr og rødrev brukte brua aktivt, og sto for 84% av observasjonene. Større hjortedyr, som elg og hjort, utgjorde omtrent 8 % av observasjonene. Dette resultatet samsvarte godt med sammensetningen av arter i omkringliggende områder.
Et rådyr på veg over viltovergangen. Foto: NINA
Studien viser at viltovergangen oppfyller formålet ved å legge til rette for trygg passering for ville dyr over motorveien og bidrar til økt forbindelse mellom leveområder. Men de langsiktige effektene på de lokale viltbestandene er foreløpig usikre.
«Når det gror mer igjen langs overgangen, blir det bedre tilgang på mat og skjul. Det kan føre til at den brukes mer i fremtiden», sier Rød-Eriksen.
Anbefaler videre forskning
For å kunne vurdere hva viltovergangen vil bety på lang sikt, , anbefaler forskerne å gjenoppta overvåkingen i løpet av de kommende årene. De foreslår også studier som ser nærmere på hvordan ulike arter bruker overgangen i sammenheng med utviklingen i lokale bestandsstørrelser og endringer i landskapet på begge sider av motorveien.
Les rapporten her: Hjortevilt og mindre viltarters bruk av viltovergangen over E6 i Lersbakken i Trondheim 2020-2023. NINA Rapport 2279. Norsk institutt for naturforskning.
Kontakt: Lars Rød-Eriksen